کد مطلب:298637 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

ماجرای دفن و حاضران در آن مراسم


مرحوم صدوق در كتاب علل الشرایع در حدیثی از امام صادق (ع) روایت كرده كه فرمود: هنگامی كه علی (ع) خواست جنازه را بردارد دستور داد دو قطعه چوب خرما آوردند و سر آنها را آتش زد و آنها را جلوی جنازه می بردند و سپس بر آنها نماز خوانده و دفن كرد. [1] .

و از این حدیث معلوم می شود كه جنازه ی آن حضرت در بیرون خانه در مكانی دیگر مانند بقیع و یا جای دیگری دفن شده، ولی در صفحات آینده خواهید خواند كه این مطلب مورد اختلاف است به شرحی كه خواهد آمد.

و اما حاضران در مراسم كفن و دفن، چنانكه در باب وصایای فاطمه ذكر شد چند تن را خود آن مطهره نام برده بود تا در مراسم مزبور حاضر باشند، و ظاهرا جز همان افراد شخص دیگری هم حضور نداشت.

و آنها چنانكه قبلا ذكر شد از مردان حسن و حسین (ع)، عبدالله بن عباس، سلمان فارسی، عمار بن یاسر، مقداد، ابوذر، و حذیفه بودند، و از زنان ام سلمه، ام ایمن و


فضه.

و شیخ صدوق (ره) در كتاب خصال از امیرالمومنین (ع) نقل كرده كه نام شش تن از مردانی را كه در نماز بر جنازه ی فاطمه (ع) شركت داشتند بدین شرح ذكر فرموده: ابوذر، سلمان، مقداد، عمار، حذیفه، و عبدالله بن مسعود. [2] .

و در حدیثی كه ابن شهر آشوب از طبری نقل كرده گوید: فاطمه (ع) را شبانه دفن كردند و جز عباس و علی (ع)، مقداد و زبیر كسی بر جنازه ی او حاضر نبود، و به دنبال آن مرحوم ابن شهر آشوب گوید: و در روایات ما آمده كه امیرالمومنین و حسن و حسین (ع)، عقیل، سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و بریده، بر او نماز خواندند، و در روایتی نام عباس و فرزندش فضل نیز ذكر شده، و در روایت دیگری نام حذیفه و عبدالله بن مسعود نیز آمده است. [3] .

و در مجموع، مردانی كه در روایات بالا آمده به جز علی و حسنین (ع) از ده نفر تجاوز نمی كند، و زنان نیز سه یا چهار تن بودند.


[1] علل الشرايع، ج 1، ص 179.

[2] كتاب خصال (چاپ تهران)، صص 361- 360.

[3] مناقب، ج 3، ص 363.